meer dan één stem

11 juli 2017

Ingewikkelde zaken kan je eigenlijk niet in je eentje oplossen. Een huis kopen doe je niet zonder het advies van een deskundige in te winnen. Een operatie bespreek je met de dokter en je baan zeg je niet op zonder er eerst met iemand vertrouwelijk over te hebben gesproken. We kunnen niet zonder het luisterend oor van de ander. Twee weten immers meer dan één en juist door je uit te spreken kom je tot helderheid voor jezelf.
Met conflicten werkt het net zo. Gekwetste gevoelens kunnen bespreekbaar worden als er aandacht voor is. Als je een ruzie voor jezelf houdt en verzwijgt, dan wordt het algauw een groot en zwaar probleem wordt dat als een steen op je maag ligt. Op het laatst kan je nergens anders meer aan denken. Je hebt dan niet alleen het oor maar ook de stem van de ander nodig. Een onpartijdige luisteraar die je helpt om het conflict te beëindigen. Iemand die je de spiegel voorhoudt en je vragen stelt waar je stil van wordt. Zo iemand helpt je om te luisteren naar álle stemmen in jezelf, niet alleen naar die ene boze, gekwetste en luide stem (die er natuurlijk ook mag zijn). Zo iemand wordt conflictbemiddelaar genoemd of -officieel- mediator.

Sinds kort maak ik deel uit van een studiegroep van conflictbemiddelaars. Samen bestuderen we het standaardwerk van professor Glasl die ons leert om fasen te onderscheiden in een conflict. We hebben ieder een nogal verschillende achtergrond. Nee, tot conflicten heeft het (nog) niet geleid! Juist de verscheidenheid maakt het gesprek de moeite waard. Want dat we meer dan één stem nodig hebben om verder te komen geldt natuurlijk ook voor de conflictbemiddelaars zelf.